Västerviks-skärgård

Listersjön

Västerviksskärgård
Beskrivning:

Här finns mycket, otroligt många turer. Vi tog en tur på ca 4 mil under två dagar i lugnt tempo, först gick vi sydöst genom vissa trånga passager för att fört pausa innan kanalen mellan Granö och Spårö. Efter lunchen drog vi vidare för att hamna på Idö, en riktig pärla i västerviksskärgård där det finns en liten affär och en restaurang ovanför gästhamnen. Nattlägret blev utanför Idö på ön Rönnö.

Morgonen efter gick vi fört norrut utmed Idös östra strand för att sedan dra vidare mot nord väst för att hamna vid lunch vid Gränsös södra udde. Efter lunchen gick vi ut efter dess strand till Gatt. Att tänka på här är att det finns ett antal nät som måste tas utanför då dessa är ytliga och har stålvajer. Vid vind kan dessa fjärdar vara besvärliga. Vi tog sikte på Södra Malmös södra strand för att svänga av och ta nästa nattläger vid Mjödö, mitt emot Torrö. Sista dagen börjades genom kanalen som går mellan Mjödö och Torrö vilket inte är att rekommendera då det bara är vass där. Över fjärden igen för att gå igenom Gränsö kanal. Efter denna passera vi Vituddens varv där VKV har sina fabrik. Vidare in mot Västervik för att snedda över fjärden söderut igen via tunneln mot Lucerna för vidare transport mot Lysingsbaden igen.

Utgångspunkt:1551660 ; 6401477
Misterhultsskärgård
Beskrivning: En kortare två dagastur eller en längre endagarstur på 31 km. Vi utgick från det lilla samhället Klintemåla mellan Västervik och Oskarshamn. Snirklade oss fram till Älö som är mycket mysigt sund med ett antal fiskebodar och flera lämpliga paus ställen utan någon direkt bebyggelse. Efter detta går vi över farleden för att komma in i ett nytt myller av öarsom leder oss till fram till Ledskär, där går vi över till nästa del, där vi siktar på Nötgårdsö och att stana för dagen på krokskär och finner en optimal plats för både kajak, tält, bad mm. precis under en av kraftledningsstoplarna som går vidare till Örö. Vi får på denna plats både kvällssol, naturlig badbrygga, tältplats och bra i och urstigningsplats.

Dagen efter går vi vidare norrut in i ett myller av öar för att efter någon kilometer vända söderut igen men Örö som riktmärke. Vi väler att gå igenom sundet söder om Öra för att få en titt på det mytomspundna Öra och dess pittoreska miljö. (vi tog även oss en glass där) En timmes paddling utanför Örö skall det ginnas ett gråsälsreservat. Efter Örö så tog vi sikte på Svinskär. Efter Svinskär så bar det väg söderut genom arkipelagen några kimometer och här är dett lätt att paddla vilse likväl som att komma in i återvändsgränder då det inte går att komma igenom på alla ställen trots karta och sjökort. Efter kålsö fick vi passera farleden igen och vi tog sikte på Karlskär där vi stannade för en mat paus. Efter pausen så gick vi vidare norrut en bit för att komma runt Husholmen. Därefter gick vi västerut för att komma innanför både Förholmen och Skedö för att komma tillbaka till Kråkelund och vår iläggingsplats. Denna skärgård har oändliga möjligheter inser jag och även i ganska så mycket sjö så fungera det då det alltid finns vägval där man slipper exponera sig för hög sjö. Ofta är det inte mer än några hundra meter mellan öarna. Denna Skärgård kan jag verkligen rekommendera.

Utgångspunkt:1550590 ; 6377309
Karta     Bilder

Kalmar - Västra Sjön
Beskrivning:

Utgångspunkt för denna turen är Ekö båthamn södväst om Kalmar, men det finns flera utmed vägen. En gemytlig paddling igenom västra sjön som området kallas, ganska så mycket sjö karaktär och där det ofta är ganska så grunt. Efter ca 4 km slalom mellan öar så kommer man fram till Stensö småbåtshamn som också lämpar sig till iläggning. Stensö är ett stort friluftsområde i Kalmar med både camping och motionsspår så väl som badplatser. Bortanför småbåtshamnen så går det en kanal som lämpar sig att paddla igenom ut till till Kalmarsund. Efter kanalen så ligger en gemytlig småbåtshamn men jagfortsätter norrut till Kalmar slott och dess kanal. Slottet är mycket gammalt och de älsta delarna är runt 1000 år. Vidare paddlar jag utmed vägen till Tjärhovets industriområde där folk badar på sommaren då bottnen består av sand trots stenblocken vid vägen. Jag rundar Grimskär skans precis utanför industriområden för att paddlar sydväst ner mot Stensö udde. Vid den sista badplatsen på stensö lägger jag till och fika och äter lite. Denna badplats ligger bara några hundra meter från udden men det finns fler och bättre mer norrut. Dock så finns det lite historia på denna udden då Gustav Vasa landsteg här den 31 maj 1520. Efter udden så kan man snirka sig åt nordväst igen. På många ställen är det grunt med många förädiska stenar. Turen är 16,7 km och kan göras i flera olika varianter.

Utgångspunkt:1529208 ; 6280343

Mönsterås
Beskrivning: Denna 18,9 km långa tur utgick vi från Oknö strax sydost om Mönsterås. Det finns ett antal möjliga iläggningsplatser på de olika badplatserna utmed udden som går ut. Då vädret var lungt så gick vi sydväst för att runda någon av öarna utanför Oknö fär att efter detta gå nord öst ut med ö bandet Stora Svartören, Törneskär och Yttre långskär. Yttre Långskär kan jag rekommendera då det finns en mycket fin Sandstrand där ute. Vidare gick vi via Ekö, Kålskär Hästö. Dock ändra skär gården till viss del karaktär då det blir mycket grunt och kräver nästan högvatten för att komma igenom. Efter rundning av Hästö så lyckades vi gå norr om Ängskär genom röret som förbinder utsidan med insiden. Här inne fortsätter det vara mycket grunt och vi fortsätter ut mot Mönsterås redden. När man kommit fram till redden så kan man välja att gå längre in i redden, kanske ändra fram till byn. Vi väljer att gå över där Oknö börjar och här skulle man även kunna gå under för att komma till den södra sidan av Oknö, vilket vi väljer att inte göra. Vi fortsätter utmed strandkanten för återkomma till startpunkten.
Utgångspunkt:1543269  ;6320306

Bohuslän - Malö
Utgångspunkt:

Ronnebyån
Beskrivning: En klassisk tur kanske intre för kajaker men för kanoter. Börjar exv vid Korrö, strax söder om Viren, och upplev då det gemytliga kulturbebyggelsen för att ta dig nerån via åar, sjöar och en det vatten fördämningar, några lyft för att till slut avsluta turen i Karlsnäsgården. Lämpliga övernattningsplatser är Södra Sandsjö strax utanför Konga.